Kläder Upp

Remake: Omlottklänning

            
 
 
 
För några veckor sedan köpte jag den här klänningen som nästan drunknade i den gigantiska volangen på nederdelen. Då den satt helt perfekt i midjan och hade en härlig rosa färg kunde jag  se bortom volangen och inse dess potential. Just att den passade i midjan brukar vara en bra sak om man inte vill få ett alltför komplicerat projekt på halsen. Det innebär nämligen ganska mycket arbete om man måste göra om den delen. Särskilt om plagget är ganska invecklat med många olika tygdelar och tillägg som exempelvis fickor.
Det första jag gjorde var att sprätta bort volangen och det blev ett helt annat plagg på en gång! Oftast är det bäst att sprätta bort delar av plagg som man inte vill ha kvar istället för att klippa bort dem. Dels får man en snyggare kant och så riskerar man inte att göra någon skada eftersom man enbart sprättar bort sömmar istället för att gå direkt på tyget. Jag sydde en enkel raksöm för att ge den en fin avslutning.  
Överdelen av klänningen var något stor över bysten. Det fanns redan inprovningar som utgick både från axelsömmarna och sidorna. Jag valde att göra dem som gick från axelsömmarna något djupare så att det blev mindre tyg över bysten.
Att stryka ett second hand-plagg brukar bara det göra en stor skillnad. Det gäller att träna upp ögat så att man fokuserar mer på vad det kan bli än hur det ser ut när man köper det. I många affärer brukar plaggen inte ha fått träffa på något strykjärn och det kan göra att man missar hur fint det egentligen är. När jag hade sytt färdigt alla ändringar fick klänningen därför en rejäl omgång med strykjärnet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback