Till hemmet Upp

En kopp te

 
 
Jag har provat på porslinsfärg en gång tidigare när jag gjorde en julklapp till min lillebror. Han fick muggar med olika mustaschmotiv. Då använde jag en porslinspenna först men eftersom den tog slut på färg efter att jag hade målat endast två mustascher (!) fick jag köpa flytande färg också.
Dessa muggar hittade jag på loppis för ett tag sedan och fick betala en femma styck för dem. Jag började med att göra rent muggarna ordentligt så att färgen kunde fästa bra. Jag valde att måla allt på fri hand. Effekten jag var ute efter var att det skulle vara charmigt handgjort och inte helt perfekt. Därför gjorde det inte så mycket om det blev lite ojämnt. 
När man målar med färgen har man en chans att ta bort den direkt med blött hushållspapper. Så om det blir lite fel kan det vara bra att ha sådant nära till hands när man håller på.
Färgen ska sedan torka i 24 timmar innan det är dags för härdning i ungnen. I 30 minuter ska muggarna stå i ugnen på 150 graders värme.  

Kommentarer
Sandra SG
2013-08-16, 12:52:50

fina koppar!

Anna
2013-10-29, 00:34:25

Saknar dina uppdateringar! Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback